Je bent nu hier: Home / Blog / Ademhalingsoefening van Dr. Andrew Weil

Ademhalingsoefening van Dr. Andrew Weil

De 4-7-8 ademhalingsoefening

Onlangs las ik over de ademhalingsoefening van Andrew Weil. Inmiddels weet ik natuurlijk hoe eenvoudig en effectief ademhalingsoefeningen kunnen zijn, maar toen ik zijn oefening deed, dacht ik toch even: zo eenvoudig en zo effectief, dit zou iedereen moeten proberen!

Ik voelde gelijk dat deze oefening iets deed, maar kon niet goed onder woorden brengen wat er gebeurt. Ja ik word er rustig van, maar hoe dan? Als ik het in mijn eigen woorden zou moeten zeggen dan is het effect van deze oefening alsof ik op mijn eigen ‘reset-knop’ druk. Alsof mijn lichaam dan weer naar de juiste relax-stand gaat.

Het is een korte effectieve oefening die je een paar keer per dag kunt doen. En natuurlijk voor het slapen gaan of wanneer je ’s nachts wakker wordt. Wanneer je de oefening doet, val je zo weer in slaap.

Hoe gaat de oefening? Samengevat adem je 4 tellen in, je houdt de adem 7 tellen vast en je ademt uit in 8 tellen.

Het gaat als volgt:

  1. Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, net voor je voortanden. Je houdt je tong daar gedurende de hele oefening.
  2. Adem eerst uit via je mond. Maak daarbij een ‘woosh’-geluid (zoals Dr. Weil dat noemt).
  3. Sluit je mond en adem in door je neus terwijl je tot vier telt.
  4. Houd je adem zeven tellen vast.
  5. Adem vervolgens acht tellen uit door je mond, hierbij maak je weer het ‘woosh’-geluid.
  6. Herhaal dit nog drie keer, zodat je dit in totaal vier keer hebt gedaan.

 

In de video legt Dr. Andrew Weil de oefening zelf uit.

Zelf doe ik de oefening regelmatig voor het slapen gaan, je slaapt hierdoor makkelijker in en ook wanneer ik ’s nachts wakker word, doe ik deze oefening 1 keer en slaap ik makkelijk weer verder.

Waarom werkt deze oefening zo goed. Dit komt omdat deze oefening het parasympatische deel van jouw autonome zenuwstelsel activeert, met andere woorden het gedeelte wat er voor zorgt dat je lichaam en geest zich weer helemaal ontspant. Zeker wanneer je onrustig bent of moeilijker in slaap komt, kan het fijn zijn om deze oefening te doen. Door het activeren van je parasympaticus ontspant je lichaam. Je ademhaling wordt rustiger, je hartslag daalt en hierdoor kun je makkelijker inslapen en herstel je beter van een lekkere drukke dag.

Veel succes met deze oefening en geef het vooral door!


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf zeven in cijfers: