Je bent nu hier: Home / Blog / Hulp bij een burn out

Hulp bij een burn out

meditatie mindfullness hulp bij Burn out vermoeidheidsklachten ademhaling

Hulp bij stress klachten, burn-out klachten en vermoeidheidsklachten.

Misschien herken je het wel; je hebt regelmatig een gejaagd gevoel, je voelt je vermoeid. Soms moet de dag nog beginnen en dan is bij jou de energie al op. En wellicht voel je soms zelfs hartkloppingen. Je kunt je moeilijk concentreren en je verdraagt bepaalde geluiden of situaties slecht, je bent snel prikkelbaar. Ook hoofdpijn, spierpijn en een spijsvertering die uit balans is, zijn veel gehoorde klachten bij een burn-out of bij aanhoudende stress.

Wellicht herken je een aantal klachten en is het voor jou heel duidelijk waarom je een burn-out hebt, maar het kan ook zijn dat dit minder duidelijk is en dat je graag meer energie zou hebben. Vaak is er een langere periode aan vooraf  gegaan waarin je te veel van jezelf hebt gevraagd, zonder dat je dat zelf misschien door had. Feit is dat jij je slecht voelt en je merkt dat ‘het rustiger aan doen’ niet echt helpt.

Complexiteit versus eenvoud

Het lichaam is een zeer complex systeem, waarin veel processen plaatsvinden en deze hebben vaak een relatie met elkaar. Stress zet het lichaam aan tot het produceren van bepaalde stofjes om deze situatie ‘aan te kunnen’ en tegelijkertijd wordt dan je spijsvertering stil gelegd omdat dat proces in die situatie minder prioriteit heeft.  Opzicht heel goed ‘bedacht’, maar tegenwoordig werkt dit minder goed omdat we eerder en langer op de ‘stress-knop’ drukken en we daarna maar moeilijk de echte rust weer weten te vinden.  Vroeger werkte dit systeem beter: er was gevaar, de mens vluchtte, de kust was weer veilig en men rustte goed uit. Als je inzoomt op alle processen in het lichaam dan is dit complex en tegelijkertijd als je weer uitzoomt is het eenvoudig. Bekijk het vanuit de helicopterview: na inspanning dient er na rato ontspanning te zijn. Alles op de wereld functioneert uiteindelijk in een bepaald ritme en het functioneert goed wanneer het ‘in balans’ is (licht/donker, slapen/waken, etc.).

 

Jouw dag- of weekritme zou je kunnen weergeven zoals de lijn hieronder.

meditatie mindfullness stress hulp bij burn out ademhaling Zeist

In de basis is stress niet verkeerd, het helpt je juist om in actie te komen of iets te realiseren. Maar elke keer als je in actie komt of stress ervaart, dient daar voldoende ontspanning of rust tegenover te staan. Bij de meeste mensen kruipt het lijntje al snel omhoog doordat er meer actie/stress is dan ontspanning. Je lichaam is een flexibel systeem en kan een behoorlijke periode iets opvangen, maar natuurlijk niet oneindig. Als het elastiekje regelmatig lang wordt uitgerekt, dan kan die een keer knappen. Hoe staat jouw weegschaal erbij?

   meditatie mindfullness Stress hulp bij burn out ademhaling

Overbelasting is vaak zichtbaar in de ademhaling

Je hebt een langere periode meer inspanning (stress) dan ontspanning gekend. Hierdoor is jouw systeem uit balans geraakt. Via de ademhaling is vaak te zien of het lichaam helemaal ontspannen is of niet. Veel mensen denken dat ze ontspannen zijn, maar ze ademen in rust alsof ze aan het fietsen zijn. Zeker wanneer je rustig op de bank zit, past deze ademhaling niet bij de arbeid die je aan het verrichten bent, namelijk ‘niets doen’. En op dat moment geef jij, onbewust, het verkeerde signaal aan je lichaam. Met deze ‘te snelle ademhaling’ zet je ‘jouw systeem’ in een actieve stand, de bijbehorende processen worden opgestart, terwijl je eigenlijk niets doet.

Regelmatig staan we in een actieve stand omdat we stress ervaren, maar er staat geen fysiek arbeid tegenover. Je lichaam is een heel trouw systeem: jij vraagt en jouw lichaam levert! Bij stress zeg je eigenlijk: let op er komt een gevaarlijke situatie aan, lichaam wees voorbereid! Maar jij gaat helemaal niet rennen om te vluchten, jij zit op de bank terwijl het lichaam wel in ‘de staat om te vluchten’ wordt gebracht. Het lichaam maakt zich klaar voor actie, maar de actie komt niet, zoals dat wel zou gebeuren wanneer jij daadwerkelijk zou vluchten voor die gevaarlijke tijger. Dit is één proces waar het dan mis gaat en zo zijn er nog veel meer. Zoals het minder goed gebruik maken van je energieopname wanneer je het druk hebt. Je kent het vast wel, je bent de hele dag druk geweest, de lunch is erbij ingeschoten en op het moment dat je de klus geklaard hebt, merk je ineens dat je een enorme trek hebt. Op het moment dat je weer ontspant, merk je pas op dat je maag leeg is.

Hoe ik als ademcoach help bij een burn-out of stressklachten

Of je nu komt voor vermoeidheidsklachten of een burn-out. Het is noodzakelijk om duidelijk te krijgen hoe je in deze situatie terecht bent gekomen. Daarnaast is het belangrijk om helder te krijgen wat voor jou nu echt belangrijk is in het leven. Aan de slag gaan met deze vragen is noodzakelijk om een verandering te realiseren bij jezelf, zodat je weer controle krijgt en ook in de toekomst de juiste keuzes maakt voor een gezond en happy leven. Hier help ik bij. Maar nog belangrijker; ik help je als ademcoach direct bij het optimaliseren van je ademhaling.

Met behulp van ademhalingsoefeningen ga jij ervaren dat jij je lichaam weer echt in de rust- herstelfase brengt. Door deze ademhalingsoefening te doen, ervaar je dit ook direct. Je voelt dat je lichaam zich ontspant. Het kan zelfs zijn dat je deze fase van ontspanning al lang niet meer hebt gevoeld. En hiermee geef jij het signaal aan jouw lichaam dat de ‘kust veilig is’ en dat je lichaam echt kan gaan uitrusten en de energievoorraden weer kan gaan aanvullen. Vaak krijg ik terug van mensen dat ze zo blij zijn wanneer ze voelen dat ze weer controle krijgen over hun ademhaling en hun eigen lichaam en dat de klachten snel afnemen.

Naast dat je het gaat voelen, laat ik het je ook zien met behulp van de EC-methode. Ik laat het zien omdat het voor sommige mensen niet voldoende is dat ze het voelen (of ze kunnen het moeilijk voelen). Omdat het soms moeilijk te geloven is dat een ademhalingsoefening ervoor kan zorgen dat je je weer beter gaat voelen.

Met behulp van de EC-methode meet ik o.a. je hartslag. Gegevens worden vervolgens vertaald en voor jou zichtbaar gemaakt op een beeldscherm. Dan zie je direct of je ontspannen bent of toch nog niet helemaal. Het kan confronterend zijn wanneer je denkt dat je ontspannen bent, maar wanneer blijkt dat dat niet zo is. Gelukkig helpen dan de ademhalingsoefeningen direct.

Ik merk dat mensen zeer gemotiveerd raken omdat ze het ook kunnen zien en daardoor direct aan de slag gaan met de ademhalingsoefening en gemotiveerd zijn om een verandering bij zichzelf te realiseren.

Wil je een afspraak maken of heb je vragen, neem dan contact op.


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0



Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf dertien in cijfers: