Bodyscan en ademhalingsoefening

Inmiddels zijn de contouren van deze tijdelijke nieuwe tijd bekend. Aanpassen, terugschakelen, minder kunnen. Weerstand is wat ik voel, al vanaf dag één. Weerstand voor de beperkingen die zijn opgelegd. Natuurlijk kan ik het met mijn verstand allemaal goed beredeneren, luister ik netjes en volg de opgedragen maatregelen. Maar ‘goed voelen’ doet het niet. Met uitzondering van de mooie kwaliteitsmomenten die hier natuurlijk ook uit ontstaan.

Beperkt worden “in je doen en laten” is altijd al een lastig thema. Verschillende fases van verlies en rouw worden (onbewust) doorlopen. Inmiddels berust ik meer, dit is het, voor nu, even.

Alle ademcoachsessies zijn geannuleerd. Heel lastig dat dit nu niet door kan gaan. Ook alle meditatie lessen waren in eerste instantie afgezegd. Totdat ik via een Zoomsessie zelf heb ervaren hoe bruikbaar dit medium kan zijn. Ik heb verschillende cursisten benaderd om uit te proberen of de les ook via Zoom door kan gaan, en wat denk je? Dat kan juist heel goed! Dan begint het weer een beetje te borrelen, leuk om te ervaren! De energie begint weer te stromen. Ongelooflijk bijzonder om te ervaren dat je op afstand gezamenlijk kan mediteren en een soortgelijke ervaring kan hebben als wanneer je bij elkaar bent.

En juist in deze tijd is het heerlijk om extra te mediteren en dicht bij jezelf te blijven. Want voordat je het weet word je, door al het coronanieuws en de gehele situatie, heen en weer geslingerd, ben je verder verwijderd van je basis en kan je veel onrust ervaren.

Door regelmatig te mediteren ervaar ik deze ‘coronaperiode’ anders. Ik ben ‘er in aanwezig’ vanuit meer vertrouwen en rust. Terwijl de eerste twee weken echt niet zo voelden. Daarom heb ik voor mijzelf het mediteren meer geïntensiveerd. Ik wist het wel, maar de mens vergeet vaak snel; regelmatig mediteren is goed voor mij. Het is erg fijn om ook van cursisten terug te krijgen dat ze meer in balans blijven door mee te doen met de meditaties online. Super om te ervaren!

Wat kan je zelf doen? Welke oefening is fijn om te doen?

Persoonlijk vind ik de bodyscan altijd zeer effectief op het moment dat je je niet prettig voelt (somber, gehaast, geïrriteerd, etc.). Eigenlijk is er dan altijd sprake van enige mate van ‘uit balans zijn’ / ‘niet goed je hele lichaam meer voelen’.

Door een mooie bodyscan te doen, ‘land je als het ware weer in je lichaam’. Wanneer je weer in je hele lichaam ‘woont’ ziet de wereld er echt anders uit dan wanneer je het merendeel van de tijd ‘in je hoofd aanwezig bent’. De bodyscan helpt je om ‘te landen’ en weer terug te komen in je basis. Als je daar bent aangekomen kun je nog een korte meditatie doen door een korte periode met je aandacht bij de ademhaling te blijven. Volg de beweging van de ademhaling, voel hoe het lichaam uitzet bij de inademing en weer terugzakt bij de uitademing. Volg de golfbeweging van de adem en blijf daar een moment in stilte bij, met al je aandacht.

Wil je zelf deze bodyscan en korte ademhalingsmeditatie ervaren? Luister hier naar de meditatie:


Ik wens je al het goede en blijf gezond!

Pin It on Pinterest

Share This